donderdag 7 januari 2010

Ding 21: Aquabrowser , where are the wild things?

Vandaag een bezoekje gebracht aan de Ann Arbor District Library in Michigan. Het is opmerkelijk dat deze site als eerste genoemd wordt bij de 23dingen opdracht: we beginnen maar direct in het land waar alles monsterachtig maximaal is and where the wild things are. Het is wel heel plezierig om deze site te verkennen, de lay-out is geweldig mooi! En het is prettig wandelen langs de Caldecott and Newbery Medal winners, the NY Times Best Sellers, The National Book Awards en allerlei tags, reviews en browse insight mogelijkheden. En je komt ook leuke titels tegen: Work less and play more, The unbearable lightness of scones, How to sew a button : and other nifty things your grandmother knew. Altijd handig voor Zeeuws Knoopje toch?
Ik heb me afgevraagd hoe ik WorldCat zou kunnen gebruiken bij de OBD en ook of de Aquabrowser mogelijkheden biedt die ik nog niet ken. Maken wij gebruik van My Discoveries, maken we wensenlijsten, themalijsten of leeslijsten? Voegen wij tags toe, waarderingen of recensies? Wat zijn de reacties van leerlingen? Hoe komt het dat ik toch liever de klassieke catalogus raadpleeg? Is het nodig dat de tagcloud zoveel ruimte inneemt op de site en zijn al die associaties nuttig? Je kunt er nonsensgedichten van maken... In de presentatie van de zoekresultaten zet ik vraagtekens bij de volgorde van relevantie. Maar misschien moet ik mijn zoekgedrag eens kritisch bekijken want het kan best zijn dat ik de Aquabrowser opnieuw moet ontdekken. Wellicht ben ik er volgende week helemaal wild van en haal ik het maximale uit dit zoekmonster.


Where are the wild things?

Na lang wachten gaat deze maand eindelijk de verfilming van
Max en de Maximonsters in première. Een real life familiefilm naar het klassieke prentenboek van Maurice Sendak.
Schrijver Dave Eggers (Het hartverscheurende verhaal van duizelingwekkende genialiteit) schreef hiervoor het script, samen met Spike Jonze (Adaptation, Being John Malkovich) die tevens de regie voerde. De reacties zijn lovend.
Kijk
hier naar de trailer!
Max en de Maximonsters is het prentenboek dat het langst in druk is bij Lemniscaat; sinds 1968!

3 opmerkingen:

  1. Bij www.geschiedeniszeeland.nl vind ik de aquabrowser prachtig, maar in de zb gebruik ik de klassieke catalogus. Reden: meeste klanten willen iets uit ons eigen bezit en snappen niets van de beschrijvingen uit cdr en andere bronnen. Wat ik ook vervelend vind van de aquabrowser is dat hij geen labelnrs toont, en de woordenwolk krijgt inderdaad een veel te prominente plaats op het scherm.

    Heb je de jeugd Aquabrowser van Amsterdam gezien?

    De film wil ik wel zien, is dat jongetje dat Max speelt niet te oud?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tips! Jeugd Aquabrowser Amsterdam is prima bruikbaar al vind ik de kleur rood wel erg rood!
    Wat Max betreft: geen idee, de sfeer van het boek in film uitbeelden is al spannend, kan dit eigenlijk wel? Volgens de uitgever zijn de recensies lovend, dit maakt benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je begint met 'Vandaag een bezoekje gebracht aan de Ann Arbor District Library in Michigan.' Geeft gelijk aan hoe internet de wereld kleiner maakt.

    BeantwoordenVerwijderen