zaterdag 16 januari 2010

Ding 19: Sociale netwerken: elk vogeltje zingt...

Wanneer buiten het grote vogelochtendkoor al volop tjilpt ga ik allerlei sociale netwerken verkennen. Het is een leuke opdracht: business communities voor het zakenleven, social communities voor de persoonlijk contacten, the face-to-face meeting facilitation sites in the city en natuurlijk de "pet networking sites". Die laatste (voor huisdieren) had ik onlangs wel kunnen gebruiken, achteraf, want eerlijk gezegd wist ik niet zeker of mijn drie kwarteltjes -10˚ vorst zouden overleven in de buitenlucht. Had ik mooi via via kunnen uitvogelen. Is allemaal goed gekomen hoor, maar wanneer ik tijdig geïnformeerd had bij de kwartel-community dan was de gang door de sneeuw naar de buitenvolière minder spannend geweest...
Sociale netwerken zijn inmiddels onmisbaar. Bijna niemand kan zonder sociale bevestiging en wanneer ik weet dat pechvogels (op welk gebied dan ook) hun vragen kunnen bespreken met lotgenoten is dat toch een enorme vooruitgang. Flicr maakt het leven veel kleurrijker, Hyves maakt het leven veel warmer, Faceboek kan interessant zijn. De ZB op Hyves kan ik (nog) niet plaatsen en een Hyves voor de OBD is er niet! Interessante schrijvers zitten wel op Hyves dus in de toekomst? Het is altijd leuk het koeren, kirren en kwinkeleren te volgen. Ons gruntende haantje-de-voorste houdt iedereen van vroeg in de morgen tot laat in de avond wakker, ere wie ere toekomt! Innovatieprojecten in het mediatheek-veld vermelden nu steevast de mogelijkheden die Hyves daarbij kan bieden. Landelijke netwerken (Ning) nodigen mij uit om lid te worden van bv. de community van de JeugdBibliotheek. Ik ben benieuwd wat ik daar ga ontdekken! Het is wel steeds de vraag of je met een foto op welke site dan ook wilt staan en dat is nu precies wat ik niet altijd wil.
Volg je de discussie over LinkedIn dan zie je dat gebruikers zichzelf weer willen "opheffen" en dat is nog niet zo eenvoudig. Wat doet een netwerksite met gebruiksinformatie (wie kent wie, wie leest wat, wie bekijkt en wie bezoekt). In de NRC (15-01) lees ik dat Facebook boos is: er was een Web2.0 Suicide Machine ontwikkeld, je vulde gebruikersnaam en wachtwoord in en je gegevens verdwenen van Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Facebook heeft die machine weer geblokkeerd etc. Probleem blijft echter dat persoonlijke gegevens vogelvrij verklaard kunnen zijn, het verwijderen van een vriendennetwerksite wil nog niet zeggen dat je gegevens ook echt gewist zijn. Vraag blijft: is het de gebruiker die de rechten heeft over zijn eigen informatie of is het de netwerksite? Deze discussie wordt in de media zeker wekelijks vervolgd. In al die sociale websites kom je prettig vreemde vogels tegen. Sommige met grote snavels of met mooie pauwenveren. Anderen die hetzelfde lied willen zingen of op het zelfde nest willen broeden. Vleugellam of hoogvlieger. Een zoektocht naar het geheim van het lied van de nachtegaal? Mooi toch? Zelf voel me meer verwant met het kwarteltje dat wellicht in het voorjaar gaat twitteren. Met een beetje zangzaad zing ik mijn eigen liedje. Elk vogeltje zingt...

1 opmerking:

  1. Goed om daar er bij stil te staan wat je online zet. Je bepaald inderdaad zelf wat je wel wil laten zien en aan wie.

    BeantwoordenVerwijderen