zondag 24 januari 2010

Ding 18: LibraryThing: een mooi geschilderde voordeur?

Alsof je zegt: "Kijk eens hoe mooi ik mijn voordeur geschilderd heb!' Met deze woorden kwalificeerde een nuchtere collega het onderwerp LibraryThing en met name het onderdeel Your Books en Covers. En dan te weten dat ik deze opdracht voor het laatst heb bewaard omdat het mij zo leuk leek...
De cursustekst vermeldt: wie van boeken houdt zal LibraryThing geweldig vinden, eindelijk je eigen boeken eens ordenen, je leesvoorkeur delen met anderen, leestips ontvangen en je weblog opleuken. Wil ik dat? Welnee en stiekem toch ja... Ordenen liever niet: een groot deel van mijn boekenbezit (de zolder is geduldig) kan eigenlijk sowieso naar de rommelmarkt! Leestips krijgen kan handig zijn maar voor mij? Ontiechelijk veel leestips ontvang ik door het volgen van de super-cursus De Literatuurfabriek in de Drvkkery. Met de cursisten deel ik mijn belangstelling voor literatuur en de twee 'docenten' zijn gewoon geweldig! Vrijdag 22 januari was er bv. een bijeenkomst + etentje met Thomas Rosenboom en daarna een boeiende SLAZ-bijeenkomst met deze schrijver in de ZB.
Tot voor kort weinig van Rosenboom gelezen, bij de titel Gewassen Vlees had ik, zeg maar, al gegeten en gedronken. Maar hoe kan iemand zich vergissen! Ik ben om... na Publieke Werken heb ik ook het recente en een beetje bizarre Zoete Mond gelezen en een SLAZ-avond is dan heel interessant, wat uitleg hier en daar kan geen kwaad , de wereld die Rosenboom schildert is grappig kleurrijk en nogal gecompliceerd. Blij dat slow-reading de trent van 2010 wordt, valt het minder op dat ik gewoon langzaam lees. Terug naar LibraryThing: ik vond het stiekem toch wel leuk om een overzichtje te maken. Geen jeugdboeken, geen detectives, zomaar een selectie en ik geniet simpelweg van een presentatie van de covers. Nog steeds, ook bij de OBD, kan ik blij worden van een mooie omslag, en elke week wordt ik weer verrast. Je kunt genieten van een bos mooie tulpen, een schilderij, een pril sneeuwklokje, je kunt ook zomaar plezier beleven aan een veldje boekomslagen. Niks taggen, niks.... gewoon kijken en genieten.

Mijn collega heeft helemaal gelijk met de opmerking dat je zo laat zien hoe mooi je voordeur is!
Yes! Leve de boekomslagen! Dat het lezen van boeken jouw voordeur openzet en je meeneemt de wereld in is trouwens wel mooi meegenomen. Oudere jongeren smullen van de beschrijving van mooie vergezichten na een heldhaftige bergbeklimming zoals kinderen van lollies kunnen genieten. En zo is iedereen ergens zoet mee...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten